Renaissance was

Verschillende hoeveelheden

Vanaf 12.95

Uniek en breed assortiment
95% van de producten uit voorraad leverbaar
Meer dan 50 jaar kennis en ervaring

Beschrijving

Universeel geaccepteerd als standaard conserveringsproduct door musea over de hele wereld

Renaissanceā„¢ wax polish werd oorspronkelijk geformuleerd in de onderzoekslaboratoria van het British Museum in de vroege jaren 1950, als reactie op een discussie tussen museumtechnici op een internationale conferentie over het conserveren van beeldende kunst.

In versnelde verouderingstests ontdekte de wetenschapper van het British Museum dat alle huidige commerciĆ«le wassen op basis van de gebruikelijke natuurlijke wassen (bijenwas en carnaubawas) zuren bevatten die na verloop van tijd de oorspronkelijke afwerkingen van nationale historische meubelcollecties zouden kunnen bederven. Hij verwierp ze allemaal en onderzocht de nieuwe zogenaamde ‘fossiele’ of microkristallijne wassen die uit ruwe olie werden geraffineerd. Met hun verschillende kenmerken, afhankelijk van hun geografische oorsprong, konden de nieuwe ‘door de mens gemaakte’ wassen nauwkeurig worden gemengd om te voldoen aan de behoeften van vele industrieĆ«n, van cosmetica en farmaceutica tot zware engineering. Zo combineerden de wassen de beste eigenschappen van de natuur met de voordelen van moderne technologie.

De mix die uit dat onderzoek naar voren kwam, was ‘ontworpen’ voor langdurige bescherming van alle soorten museumstukken. Eindelijk konden museumtechnici en anderen die voor belangrijke collecties zorgden, waspoets gebruiken die geen toekomstige conserveringsproblemen veroorzaakten en geen afbreuk deden aan de intrinsieke waarde van hun schatten.

De commerciĆ«le productie en distributie van het polijstmiddel werd uiteindelijk in 1968 uitgevoerd door het in Londen gevestigde bedrijf Picreator Enterprises Ltd. onder de handelsnaam ‘Renaissance’. Het product werd snel geaccepteerd in de internationale museumwereld en is uitgegroeid tot een universeel gerespecteerd standaard conserveringsmateriaal – waarschijnlijk het meest gespecificeerde vanwege het bijna onbeperkte gebruik.

Wat maakt Renaissance wax zo anders?

Het heeft een kristallijne structuur die veel fijner is dan volledig natuurlijke wassen, een eigenschap die een zeer efficiƫnte vochtbestendigheid verleent. Talloze standbeelden en monumenten in de straten van de stad worden nu beschermd door renaissancewas tegen verwering. Wapens en harnassen, staal en keukenapparatuur van messing en koper in historische huismusea, worden helder en corrosievrij gehouden.

Wanneer de wasfilm dun wordt aangebracht en tot volledige glans wordt uitgewreven, is (en blijft) de wasfilm glashelder, zonder verkleuring van de was of het onderliggende oppervlak. Renaissance wax is vrij van zuren (pH-neutraal) en beschadigt zelfs gevoelige materialen niet. Foto’s voor tentoonstelling of van historische waarde worden bijvoorbeeld gewaxt om het beeld te beschermen tegen de natuurlijke zuurgraad van de hand of milieuverontreinigende stoffen. De was maakt zelfs wit papier niet bevlekt of donkerder. Op meubels of houtsnijwerk versterkt de was subtiel de nerf- of ‘vlam’-patronen. Het beschermt bestaande afwerkingen zoals polijstmiddel en kan ook rechtstreeks op geschuurd, onbehandeld hardhout worden aangebracht zonder dat er sealers nodig zijn. Waxen is het laatste proces in handgemaakte meubels en bij het maken van houten, stenen of metalen sculpturen. Maar het is het eerste aspect dat met de hand en het oog moet worden gewaardeerd. De helderheid en glans van renaissancewas maakt een onmiddellijke visuele aantrekkingskracht. De zijdezachte aanraking van de gerijpte wasfilm geeft extra plezier, vergeleken met het ‘slepen’ van vingers die sporen achterlaten over de zachtere bijenwaspoetsmiddelen.

Het maakt niet uit hoe vaak de was wordt gebruikt, er is geen verlies van helderheid, zodat fijne oppervlaktedetails nooit worden verdoezeld. Herhaald gebruik van de was verdiept de glans, weerkaatst meer licht van oppervlakken en maakt ze ‘levendiger’.

Picreator ontvangt honderden vragen van over de hele wereld met de vraag of Renaissance wax geschikt is voor een specifiek oppervlak of project. Het antwoord is steevast ‘ja’. Zijn unieke eigenschappen maken het ideaal voor het beschermen van alle oppervlakken tegen aantasting door de omgeving of hantering. De was vervangt bijvoorbeeld het conserveringsmiddel oliĆ«n van wapens en harnassen in musea. De wasfilm is hard en droog en blijft niet, zoals olie, plakkerig en trekt atmosferische zuren aan. Exposities zijn comfortabeler in de omgang.

Renaissance was wordt door klanten op de volgende manieren gebruikt: Om metalen zoals zilver, messing en koper te beschermen tegen aanslag, op collecties van alle soorten metalen (oude munten, sloten en sleutels, wapens en harnassen, zowel origineel als replica), op zowel de houten als metalen oppervlakken van oldtimers en muziekinstrumenten, op bronzen sculpturen binnen en buiten blootgesteld aan de elementen,Ā  op marmeren en granieten werkbladen om vlekken te voorkomen en op gladde lederen artikelen. Dit zijn slechts enkele van de toepassingen waarop de wax is gebruikt.

Opmerking: Er moet een test worden uitgevoerd op een klein, discreet gebied om er zeker van te zijn dat de was geschikt is voor gebruik op dat object. Het aantal waslagen dat nodig is om het item te beschermen, is afhankelijk van het type oppervlak, hoe vaak het wordt aangeraakt en de locatie. Deze factoren bepalen ook de frequentie van verder onderhoud dat nodig is.

Renaissance wax polish wordt vervaardigd in drie maten.

Extra informatie

Gewicht 0.001 kg
H-zinnen

Niet van toepassing

P-zinnen

Niet van toepassing

Signaalwoord

Niet van toepassing

Glansgraad

Mat

Rendement

10

Rendement eenheid

mĀ²

Type verf

Roestverf

Terpentine basis

Nee

Waterbasis

Nee

Kleur

Wit

Datasheets en bijlages